|
به گزارش خبرخودرو، عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور ضمن اشاره به شرایط نابسامان تولید که بهرهبرداری کامل از ظرفیت بالای خطوط تولید در دو خودروساز بزرگ کشور را ناممکن ساخته است، گفت: بازار کشش افزایش قیمت خودرو را ندارد.
محمود نجفی سهی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص وضعیت قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای هم رده خارجی اظهار داشت: خودروهای خارجی با تیراژ چند میلیونی تولید میشوند و علاوه بر آن، شرایط نابسامان تولید از جمله در بحث بهای مواد اولیه، نرخ ارز برای خودروسازان خارجی همانند سازندگان داخلی وجود ندارد.
وی افزود: دستمزد نیروی کار ممکن است در میان خودروسازان خارجی بیش از شرکتهای خودروساز داخلی باشد، اما تولید و قیمتها در این شرکتها، در یک وضعیت تثبیت شدهای قرار دارد، لذا در این شرایط نامساوی، مقایسه قیمتها صحیح نیست.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: خودروهای وارداتی در صورت صرفنظر واردکنندگان از سودهای آنچنانی و تعدیل عوارض گمرکی، ممکن است حتی ارزانتر از خودروهای داخلی و با کیفیت برتر باشند، اما نمیبایست خودروسازان داخلی را در این میان مقصر قلمداد کرد. دلیل این وضعیت، نابسامانی اقتصاد کشور است به طوری که پیشبینی میشود، سال 1400 شرایط دشوارتری برای بخش تولید کشور رقم خواهد خورد.
نجفی سهی ادامه داد: به عنوان مثال اگر خودروهای مشابهی در خطوط تولید دو شرکت سایپا و ایران خودرو فعال باشند، مقایسه قیمت نهایی تولیدات آنها خالی از اشکال است، اما زمانی که شرایط اقتصادی کشور با سایر نقاط دنیا مطابقت ندارد، قیمت خودروهای خارجی با تولیدات داخلی نیز قابل قیاس نیست.
وی در خصوص دلایل گرانی خودروهای داخلی و در مقابل زیاندهی خودروسازان گفت: وضعیت نابسامان بهای مواد اولیه به ویژه در شرایط کنونی، هزینهها، نیروی مازاد و وجود یک شرایط نابسامان در بخش تولید موجب شده با وجود برخورداری خودروسازیهای داخلی از ظرفیت تولید حداکثر یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو، صرفا امکان بهرهبرداری از 50 تا 60 درصد از ظرفیتها وجود دارد.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور گفت: قیمت بالای خودروهای داخلی و کیفیت نه چندان مطلوب آنها، قابل دفاع نیست، اما بخش اندکی از این وضعیت ناشی از شرایط حاکم بر خودروسازیها و قطعهسازیها و درصد بسیاری نیز ناشی از عملکرد حاکمیت به ویژه در هشت سال اخیر است، همان گونه که افزایش قیمت مداوم انواع کالاها به دلیل شرایط حاکم بر بهای مواد اولیه و سایر هزینههای تولید این موضوع را نشان میدهد.
نجفی سهی در پایان در خصوص افزایش قیمت خودرو خاطرنشان کرد: بنده در جلسات متعدد با خودروسازان، بارها در خصوص موضوع افزایش قیمت مواد اولیه، قطعه و خودرو به لزوم توجه به کشش بازار تاکید داشتهام، زیرا ادامه این روند موجب توقف فروش خودرو و قطعه به دلیل کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد شد.